Kreatyna

Kreatyna to substancja podobna do białek , zbudowana z metioniny, argininy oraz glicyny (aminokwasy). Małe ilości kreatyny przechowywane są w komórkach mięśniowych, a jej rola to wytwarzanie i przenoszenie tzw. głównej cząsteczki odpowiedzialnej za produkcję energii.

Kreatyna (z greckiego krea = mięso) występuje niemal wyłącznie w artykułach spożywczych pochodzenia zwierzęcego, głównie w mięsie. W roślinach natomiast występuje w ilościach śladowych. Zróżnicowana dieta dostarcza zazwyczaj około 1 grama kreatyny dziennie.

Wegetarianie mają zwykle ograniczone zapasy kreatyny, co stawia ich w trudnej sytuacji szczególnie w sportach szybkościowo-siłowych. Średnie zapotrzebowanie na kreatynę wynosi około 2 gramy dziennie.

Następstwem stosowania kreatyny jest błyskawiczna poprawa wydolności organizmu, dzięki której dłuższe, intensywniejsze treningi przyśpieszają budowanie mięśni oraz przyczynią się do zminimalizowania tkanki tłuszczowej.

Kilkudniowe stosowanie kreatyny powoduje, że mięśnie stają się większe jest to efekt zwiększenia ilości kreatyny w mięśniach o około 50%.

Suplementacja preparatami kreatynowymi może powodować różne skutki uboczne. Ten wniosek poparty jest licznymi badaniami laboratoryjnymi. Do skutków ubocznych można zaliczyć: nudności, skurcze żołądka, wzdęcia, częstomocz, bolesne skurcze mięśni.

Zbyt duże jednostkowe spożycie kreatyny powoduję przemianę jej do kreatyniny a ta z kolei w nadmiarze może doprowadzić do tragicznych nieodwracalnych skutków. Badania dowodzą, nadmierne stężenia kreatyniny w krwi może doprowadzić do uszkodzenia nerek, które nie mają możliwości samoregeneracji.

Obecnie na rynku dostępne jest urządzenie do pomiaru Kreatyniny w krwi. Pacjent nie jest narażony na uciążliwe badania krwi w laboratorium. Pomiar kreatyniny za pomocą urządzenia CardioChek ™ można dokonać w domu w zaledwie 2 minuty.